כבר תשע שנים שאני לומד, חוקר ושותף לבניה של עולמות וירטואליים בתחילה כמשחק חינוכי, לאחר מכן במסגרת מרחבי הדרכה ארגוניים במסגרות שונות ובארבע השנים האחרונות במסגרת מערכת החינוך, בעיקר בארץ ונגיעות ראשונות בעולם.
מה זה הדבר הזה? למידה בעולמות וירטואליים?
מישחוק למידה כבר היכרנו, משחקים חינוכיים בוודאי שאנחנו מכירים משחקי מחשב תלת ממדיים בטח שאנחנו מכירים ופעילות מחשב מתוקשבת - יש עוד מישהו שמנסה לומר שלא שמע על זה? אז למה למידה בעולמות וירטואליים היא תפיסה חדשה? מה מיוחד בה כל כך שמי שהתנסה בה לא יכול לחשוב על כלי לימוד והוראה טובים יותר? למה העולמות הווירטואליים הם אחד מכלי החובה שכל מורה/מנטור חייב להחזיק בסל הכלים שלו?
![]() |
הקמפוס |
3D - תלת ממד - זה החלק הקל בהגדרה אך גם לו יש חשיבות. עבודה בתלת ממד מחייבת ראיה מרחבית ואימון המוח באוריינות ויזואלית מסדר גבוהה. סביבה תלת ממדית מאמצת את התפיסה המוחית ומשכללת אותה לצד יצרת תחושת מוחשיות של העולם שבו אנחנו פועלים. ומעבר לכך סביבת התלת ממד מתממשקת למציאות הרבודה ( AR ) ולמציאות הווירטואלית ( VB ) ויוצרת חווית מציאות מעושרת. חוויה רחבה מעבר לגבולות המחשב ומאפשרת בפועל לנתץ את גבולות הכיתה ואת משמעות המרחב הפיזי בו אנו פועלים
![]() |
חקר מקום - יפו |
Commerce - היכולת לסחור באובייקטים שבתוך המשחק, נושא המסחר נראה לרגע כמשהו מובן מאיליו, אבל היכולת הזו מכתיבה התנהגויות קצת פחות מקובלות במשחקי מחשב כמו האפשרות לחסום העתקה ושכפול של אובייקטים (הרי אם ניתן לשכפל אובייקטים מה הטעם לסחור בהם) ויכולת המסחר הינה אחד מרכיבים החשובים במבנה העולם הווירטואלי המקרב את דימוי העולם לדימוי החיים האמתיים אך מעבר להגבלה מנגנוני המסחר הם גם הבסיס לשיתוף פעולה ושיתוף תוצרים בין הפועלים השונים בעולם הווירטואלי
![]() |
החיים מתחת למיים EurekaCampus |
אל ארבעת הרכיבים האלו אני רוצה להוסיף עוד שני רכיבים אשר נראים לי הכרחיים בשנים האחרונות
מוחשיות - אותה תחושת הזדהות המתקיימת בין השחקן/ משתתף לבין הדמות שאותה הוא מפעיל בעולם הוירטואלי. השגת קשר זה הכרחית כדי לעבור ללמידה על ידי עשייה
![]() |
מסע בין כוכבים |
אז.... למה זה טוב
לראשונה יש לנו מרחבים מוחשיים ברמה גבוהה אשר אינם מוגבלים לקירות הכיתה, למבנה בית הספר, לעלות החומרים ומכבויות הסביבה אשר ניתנים לחקירה, התנסות ויצירה ואשר פועלים, לפחות ברמה החברתית עם מערכת כללים אשר נקבעת על ידי המשתתפים מחד אך כפופה לחוקי ההיצע והביקוש מאידך.
רוצים לחקור התיישבות במאדים? הפרויקט כבר יצא לדרך. מעוניינים להתנסות בחברות אנושיות עם כללי משחק חדשים? - קצת דמיון והחקר מתחיל. חולמים על התנסויות חברתיות בסביבות מוגנות? בנו את הקהילה והתחילו לחקור. קשרים בין תרבותיים הם הדבר שמעניין אתכם? בואו למשחק תפקידים או עדיף הקימו קהילה משותפת עם התרבות האחרת אותה אתם רוצים לחקור. חלמתם תמיד להקים סביבה דמיונית עם חוקים
![]() |
שנה טובה איפכא |
מומצאים? הינה מערך החוקים קורם עור וחוקים לנגד עינכם. הגיע הזמן לשנות אווירה - יציאה של הלומדים לשיעור על שפת הים או אולי למידת חקר של מעמקי האוקיינוס הם הפתרונות הנכונים. רוצים לשתף עבודה בין קהילות או ללמוד את אומנות המשא ומתן? - בואו לנהל משא ומתן על מה שיצרתם או לסחור בדברים שהקהילה כבר יצרה עבורכם. רוצים לבחון את מבנה כלי הרכב העתידי עליו אתן מפנטזים או להקים בר למשקאות בריאותיים? - ניתן להתנסות להפיק ולבחון בסביבת העולם הווירטואלי
העולם הווירטואלי הוא לא עוד פלטפורמת למידה - הוא המעבדה האולטימטיבית שתמיד חלמנו עליה בהוראה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה