יום שני, 7 בדצמבר 2015

גם שר הביטחון והרמטכ"ל טועים

היום שר הביטחון והרמטכ"ל טעו!

איך אני יודע שהם טעו? כי 25 שנה אני עוסק בחינוך ובפיקוד ומעולם לא פגשתי מסגרת כמו הפנימיה הצבאית. היום הרמטכ"ל ושר הביטחון טעו כאשר החליטו לסגור את המסגרת המיוחדת הזו.

זר לא יבין, גם אני לא הבנתי, לפני קצת פחות משלוש שנים כשבני אמר קצת בחיוך ובמבט מושפל שהוא רוצה ללכת לפנימייה הצבאית התבוננתי בו המום ונסתי להבין היכן טעיתי.  מאיפה שמעת על המסגרת הזו? מי עוזב בית בגיל 14? פנימייה זה לנוער במצוקה ולנערים שזקוקים לתמיכה אבל אתה??? באמת תעזוב את הספורט הכל כך אהוב ואת השכבה בצופים? אתה מתכוון ברצינות לעזוב את כיתת המצטיינים? והילד בחצי חיוך ובמבט קצת יותר בטוח אמר שכן, הוא בדק ולמד וזו הדרך וזה המסלול.

בשיחת הפתיחה של שלושת שבועות ההכנה בפנימייה אמר מפקד הפנימיה - לא משנה איך תגמר תקופת ההכנה - הילדים שלכם יצאו מפה כבר קצת אחרים ואנחנו עוד חייכנו קצת בספקנות כי ידענו את מי אנחנו מפקידים, אבל הם יצאו אחרים. אחרים אחרי תקופת ההכנה, אחרים בסוף שבוע השדאות, אחרים בתום אימון סוכות ואימון חנוכה ואימון פסח ואימון קיץ וערבי תרבות וימי ספורט פשוט אחרים בכל שלב יותר זקופים, יותר בטוחים, יותר שואלים שאלות ויותר מבינים

מחודש לחודש מתקופה לתקופה ראינו איך הילד מתמלא ביטחון ויוזמה, מבין את משמעות סלילת השבילים האישית ומפנים את המושג "בהשקט ובבטחה". ראינו ילד מצטיין שלמד להפיק 120  אחוזי תפוקה מעצמו בכל מצב בכל רגע ובכל יום. שקיבל כלים ויכולות למתוח את הפוטנציאל עד הקצה, שנוגס בחיים בכל דקה כי לכל רגע יש משמעות. שהפך לאדם חושב, ביקורתי ומיוחד המדבר ערכים וחברים וסביבה ללא בושה וללא חשש.

קשה מאוד, בכלים חינוכיים להבין מדוע המקום הזה כל כך מיוחד, כיצד שילוב של צבא עם נוער צעיר יכול לשמש מודל לחינוך בחברה דמוקרטית. אולי החיבור של היעוד עם דחיפת המאמץ הפיזי והשכלי לקצה, אולי החיבור בין ערכים ללא ציניות עם מסגרת חברתית צפופה ומחייבת, אולי ערכי הרעות של צה"ל הנוחתים על ליבם של נערים בגיל ההתבגרות, אולי לחיות ולנשום כל יום את מלחמת הקיום של המדינה לצד למידה משמעותי ואולי פשוט כל אלו יחד.

שר הביטחון טעה היום כי מסגרת חינוך כזו המאפשרת למצטיינים למצות את הפוטנציאל שלהם אין בנמצא כיום

שר הביטחון טעה היום כי מעטות המסגרות הבונות את האינטליגנציה הרגשית לצד בניית הפוטנציאל השכלי כפי שעושה הפנימיה

שר הביטחון טעה היום כי לא סוגרים מסורת ואיכות כל כך נדירה מבלי לבנות ראשית חלופה ראויה


שר הביטחון והרמטכ"ל טעו היום כי הסתכלו על האינטרס הצר של כאן ועכשיו ולא על מה שהמדינה באמת צריכה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...