יום שני, 15 בפברואר 2016

דברים שלא הספקתי לומר על הפנימייה הצבאית לפיקוד

רציתי לספר לכם על החוויה האישית שלי ושל משפחתי בחיבור עם הפנימייה הצבאית לפיקוד שליד בית הספר הראלי בחיפה. אני עוסק בחינוך כבר מעל 30 שנה כפעיל בתנועות הנוער, כמפקד בצבא בסדיר ובמילואים כעובד בחינוך הבלתי פורמלי, כאיש פיתוח הדרכה והוראה וכמובן כהורה. במשך השנים עבדתי עם אוכלוסיות מגוונות של נערים איכותיים לצד פעילות עם נוער בסיכון, של נוער המקבל הזדמנות שנייה לצד תלמידים מחוננים, של ילדים בגילאי בית ספר יסודי לצד בני נוער לקראת גיוס.

בני, אשר הצטרף לפנימייה לפני כמעט שלוש שנים, אינו נער פריפריה, הוא גדל במדינת צפון תל אביב, היה חלק מתכנית המצוינות "נחשון" גולש רוח מוכשר וחבר מרכזי בשכבת הצופים בה הוא חבר.

יום אחד בשלהי כיתה ט' הופיע הנער  עם חיוך נחוש על פניו והודעה שהוא רוצה ללמוד בפנימייה הצבאית לפיקוד בחיפה.... ההלם שהכה בנו כהורים היה עצום, מסגרת צבאית בגיל כל כך צעיר? להתנתק מהחברים והצופים? לעזוב את הים? לעזוב את הבית?  אבל משהו בפנימייה משך אותו כבמטה קסם ונחישותו גררה גם אותנו.

היום לאחר שלוש שנים בפנימייה וכשטקס החתימה לקבע מאחורינו וטקס הסיום כבר נראה במרחק נגיעה אני יכול להגיד שהפנימייה העצימה ועצבה את בני בדרך ששום מסגרת אחרת לא הייתה מסוגלת. תלמיד מצטיין הוא היה בכל מקרה רק כיום הוא תלמיד מצטיין עם כלים מובנים להצלחה ועם תחושת מסוגלות שמאפשרת לו להצליח בכל מקום שיבחר. ספורטאי מצטיין הוא היה משחר ילדתו רק כיום שמירה על כושר היא דרך חיים ברורה מאליה עבורו, אהבת הארץ והאדם הייתה בו מגיל צעיר רק שכיום היא מתורגמת למשימות, יעדים, ומושגים. ילד חרוץ הוא היה אך כיום יכולת ניצול הזמן שלו היא מעולה והגדרת המשימות ולוחות הזמנים היא דרך טבעית עבורו ומעל הכל הרצון להתנדב ולהוביל טבוע בו "בהשקט ובבטחה"

הפנימייה הצבאית לפיקוד היא מקום מיוחד, לטעמי, לא באיכות המפקדים שהיא מכשירה - על כך יעיד הצבא, ולא במוטיבציה שהיא מעניקה לבני הנוער - הם מגיעים מלאי מוטיבציה אחרת לא ישרדו את תהליך המיון ואת שלוש השנים בפנימייה. הפנימייה הצבאית מיוחדת כי היא מכשירה מנהיגים. היא מכשירה צעירים הבטוחים ביכולתם לסלול את הדרך, המוכנים להעמיס על כתפיהם את האחריות שבהובלה, המוכנים לדבר על ערכים ללא ציניות ומבוכה. חבורה של צעירים היודעים שמעשיהם היום יומיים יכולים לשנות מציאות עבור הסובבים אותם ויתרה מכך גם מקבלים את סל הכלים המאפשר להם לפעול לשינוי המציאות בה הם חיים ולא פחות חשוב מכך שזו חבורה אשר תתמוך אחד בשני לאורך שנים בזכות הקשר המיוחד אשר נוצר במהלך החיים בפנימייה

דברים אלו אינם תאוריה ותחושת בטן גשו ותשאלו כל תלמיד בבית בירם על מרכזיותם של חניכי הפנימייה הצבאית בחיי בית הספר (בפועל הם פחות מ10% מתלמידי השכבה ). מי הם התלמידים המובילים בשכבה? מי הם המובילים את מועצות התלמידים או במאבק להורדת המחירים של גרג. על מי השכבה יכולה לסמוך "שיהיה בסדר" ותגלו שכבר בגילם הצעיר הם מקרינים על סביבתם את הערכים הנספגים בפנימייה ומסייעים בעיצוב החינוכי של מאות בני נוער נוספים.

לבטל ולסגור מערכת חינוכית הנו תהליך קל וברור עם לוחות זמנים יעדים ומשימות - הקמה של מערכת חינוכית ייחודית ומצוינת דורש שנות דור של ניסוי ותהייה ....

האם יש לערב את הצבא בבניית מערכת חינוכית מצוינת שכזו? כן! כי לצבא יש גם חובה חברתית בחברתנו והשילוב המאפשר לפנימייה להיות מה שהיא בניגוד להרבה מסגרות מצוינות אחרות בחינוך הוא החיבור לייעוד הכל כך ברור של הצבא, הדרישות הפיזיות הגבוהות המתלוות לאתגר הצבאי, החשיפה המתמדת לערכי צה"ל והחיבוק החם המתקבל מהצבא  וזאת לצד מערכת לימודית מעולה המתקבלת מבית הספר הראלי ומסורת של מצוינות הנתמכת על ידי בוגרי הפנימייה לדורותיהם - אם נפרק חלק מהמשוואה ובוודאי אם נפרק בחפזה וללא בניית אלטרנטיבה, נצא מפסידים מסגרת מיוחדת וייחודית שכל כך דרושה למדינת ישראל ולדורות הבאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...