יום שישי, 26 בפברואר 2016

היזם היוזם יוזמה

בשנים האחרונות בעודי מסתובב בתוך מערכת החינוך ובבתי הספר השונים ומקדם את תכנית "יזמי התקשוב" אני שומע כל הזמן מנהלים, מורים ומפקחים הדורשים תכניות של יזמות. אנחנו רוצים שהתלמידים יעסקו ביזמות, יזמות עסקית, יזמות חברתית, יזמות קהילתית, הילד כיזם ....אנחנו הלו אומת הסטארטאפ. נלמד את התלמידים יזמות... אנחנו רוצים שהילדים יגיעו עם רעיונות חדשניים ופורצי דרך, הנוער של היום לומד כל כך מהר טכנולוגיות תן להם כלים ליזום רעיונות טכנולוגיים חדשים, על תעמיס עליהם עבודה בבית - חשוב לנו שהם יקבלו את הניצוץ בעיניים ויאמינו בעצמם

יזמות הוא תחום מרתק, שופע אדרנלין ותהפוכות. הישגים מרשימים וערבים של חיוך מסופק על הפנים לצד כישלונות צורבים, פריצת גבולות ונפילה חופשית לנקודת ההתחלה. למידה של תחומי דעת חדשים ואימוץ יכולת החשיבה וההתמודדות עד לקצה האפשרי לצד טעויות עצומות רגעי בלבול ומשבר והגעה למבוי סתום. יזמות מאפשרת לחולמים להגיע ליעדים רחוקים ולשנות את פני הסביבה בה הם חיים ולעיתים את פני העולם בו אנו חיים. ללא יזמים גדולים על פני הכדור הזה החיים היו שונים לחלוטין ללא מים זורמים, חשמל, פלאפונים, מחשבים אישיים, רובוטיקה ו Minecraft.

רק שהיזם והחולם אינו חזות הכל הוא רק אדם אחד בתוך צוות, משמעותי חשוב יוצר אך חלק מצוות - לאחר שעלה במוחנו הרעיון, בחנו אותו מעט והתאהבנו בו עד מאוד יש צורך בלמידה מעמיקה של התחום, בתכנון קפדני של התוצרים והתהליכים, רתימה של אנשים נוספים למיזם ונטיעה בהם של מוטיבציה ונכונות לפרוץ גבולות, תכנון פיננסי, ביצוע מדויק בלוחות זמנים מוקפדים, התמודדות עם אתגרים ומכשולים בלתי צפויים, עמידה על הרגליים מחדש לאחר כישלונות, חשיבה יצירתית לצד תכנון עקבי, נכונות לשינויים וגמישות מחשבתית לצד התמדה והליכה כנגד כל הסיכויים.

מערכת חינוך המקדשת את היזמות אך מתעלמת מכל שאר הצוות העוטף הנדרש במיזם ויותר מכך אינה מכשירה את הצוות העוטף אותו, צוות של אנשים המחויבים לרעיון אך יודעים גם לפעול בעקביות ובשיטתיות ולספק תוצרים, לתעד את תהליך העבודה ולהפיק לקחים. מערכת שאינה מלמדת את תהליך ההפקה - חוטאת למטרה.

רבים מהילדים והנערים שאני פוגש מדי יום בבתי הספר יודעים לחלום ולהעלות חלומות גדולים ומקוריים, הם מכירים את המנטרה הכל כך חשובה שרק מי שחולם מגיע ולרבים מהם גם יש חלומות מקסימים בתוכם אך רבים מהם מגיעים מהר מאוד, מהר מדי לשאלה איך אני מתעשר מהרעיון שלי? האם נוכל לפתח את משחק הווידאו הבא? למה מהר מדי? כי רובם המכריע בדרך החתחתים למימוש הרעיון ממהרים להרים ידיים ומסרבים להתמודד עם הלמידה הנדרשת והמאמץ הנדרש למימוש הרעיון שלהם, הם מסרבים להתמודד עם הקשיים שבהתמודדות עם חומר ועשיה סזיפית לאורך זמן של פעולות יסוד בדרך למטרה..

ככה הדור הזה פועל דור הZ ודור האלפא פחות מוכנים להתאמץ, זו שפתם של בני הנוער, הקשב והריכוז שלהם קטנים משמעותי. אלו חלק מהתשובות המוכנות של מורים ומנהלים במערכת החינוך אבל האם לא תפקידה של מערכת החינוך גם לעצב את אופיו של אזרח העתיד?

כל קבוצת פיתוח שאני מלמד זוכה לראות את הסרטון המדהים הזה של  Danny MacAskill  רוכב האופניים - ייתכן שהטוב בעולם- אשר חלם ויצר את יצירת המופת הזו על אופניים. אנו משקיעים את השיעור לא בהבנה של כיצד ניבנו פעלולי האופניים המדהימים או על כישרונו של דני אלא על מאמץ הצוות השותף לרעיון, על הניסיונות החוזרים ונשנים שנדרשו מדני כדי להצליח בהפקת המיזם, על הנכונות למאמץ וללקיחת הסיכונים לאורך תקופה.. (יש לראות גם את "מאחורי הקלעים אחרי הדקה ה6). 



בכל מיזם מוצלח יש יזם או שניים שחולמים על הרעיון וצוות גדול שאחראי על הוצאתו לפועל ועל עטיפתו של היזם. האם אנו מתחילים להאמין לעצמנו ולחלום את עצמנו לדעת מבלי להיות מוכנים להשקיע את המאמץ והשיטתיות הנדרש כדי להגיע למטרה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...