יום שבת, 25 בפברואר 2017

בין משחק למציאות בין למידה לחוויה - העולם הוירטואלי

מה יש בהם, בעולמות הווירטואליים, שהופך אותם לכל כך מסקרנים, מאפשרים, מאתגרים מעוררי שיח רעיונות ורצון לחקר? מה יש בהם עד שבכל שבוע עולה על שולחני (או יותר נכון - נוחת על בן דמותי) אתגר חדש - תכנית לימודים ניסיונית/ חיבור לבקר/ משקפי מציאות מדומה/ מדפסות תלת ממד/ קינקט/ ניסוי בחכמת ההמונים/ דרכים חדשות להוראת השפה המדעים או ניסוי חברתי... כבר שנים אני עוסק בפיתוח וחקר הלמידה במרחבי תלת ממד מרובי משתתפים, בהתחלה בארגונים ובסימולציות ובצעדים קטנים ומהססים ובארבע השנים האחרונות בתוך מערכת החינוך על גווניה השונים בבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים וכמובן גם בקרב ציבור המורים.

מה שונה בעולמות הווירטואליים, עולמות ה 3D3C  ( כפי שפרופסור ישע סיוון כה היטב להגדיר 3D3C סביבה תלת ממדית הכוללת קהילה, מסחר ויצירה) שמרגש כל פעם מחדש וגורם לי, ולרבים אחרים, לעבוד שמונה עשרה שעות ביום מתוך התרגשות ויצירתיות בלתי נלאית, לחלום בענק מתוך ההבנה שיש עוד שדות נרחבים של אפשרויות שטרם חקרנו וטרם התנסינו בהם ושמעבר לפינה מציצה עוד אפשרות לשנות תפיסה לימודית וחשיבה פדגוגית חדשנית יש עוד קבוצת תלמידים שרק מחכה לפרוח ומורים שרוצים לחלום מחדש את כיתת הלימוד. להבין שדברים שעד לפני רגע נראו בלתי אפשריים פתאום הם כמעט מובנים מאליהם ואיך לא חשבו עליהם קודם ...


ü      עבודה יצירתית של התלמידים - יש
ü      תכנון פרויקטים מורכבים תוך הקפדה על שלב התכנון והצבת מטרות - יש
ü      למידה מונחית פרויקטים - יש
ü      עבודת צוות - יש
ü      חשיבה לוגית ופיתוח יכולות תכנות - יש ויש
ü      למידה שיתופית - יש
ü      שייכות לקהילה גדולה – יש
ü      פיתוח מיומנויות חברתיות - יש
ü      שימוש באובייקטים קיימים ליצירת ידע חדש וכלים חדשים - יש
ü      חשיבה על ייצור דיגיטאלי והדפסות תלת ממד -יש
ü      שימוש במציאות מדומה ומעבר ל"מציאות אחרת"- יש
ü      אפשרות התקדמות אישית ובתחומי עניין שונים - יש
ü      תחושת ממשות גבוהה ולמידה תוך כדי עשיה - יש
ü      מרחבים תלת ממדיים המאיצים את קצב חשיבת המח - יש
ü      ביסוס של עקרונות כלכלה והתנסות בעקרונות אלו - יש
ü      שילוב למידה בין בתי ספר/ בין ארצות ובין תרבויות - יש
ü      העצמה של תלמידים במיומנויות שונות - יש
ü      למידה מתוך עשיה- יש

והכי חשוב:
ü      ברק בעיניים של התלמידים - יש
ü      התנסות חדשה של מורים - יש
ü      יצירת שפה עם בני הנוער - יש
ü      למידה מתוך אתגר ועניין – יש
ü      עבודה קבוצתית – יש
ü      מחויבות לתהליך הלמידה - יש

נשאלתי, לפני מספר ימים,  האם סביבות אלו הם "עוד טכנולוגיות" אשר צריכים ללמוד איך לעבוד איתן כדי לשרת פדגוגיה מוכרת או חדשנית או שמדובר בתפיסה רחבה, חדשה ופורצת דרך. התשובה, לדעתי, ברורה מעליה וכמובן שאנחנו מדברים על תפיסה פדגוגית וקוגניטיבית  ולא על טכנולוגיה ( למרות שטרם מצאתי תחליף ראוי ל OpenSimulator או ל Mindcraft כטכנולוגיות לעולמות וירטואליים). הרעיון שקיימת אפשרות לקיים סביבה אחת תלת ממדית המאפשרת לצרוך תוכן אך גם ליצור אותו, המעתיקה את החוקים הבסיסיים של התנהלות העולם  מחד אך המאפשרת לחלוק ולשתף אובייקטים ויצירה ולבנות מבני קהילה והתנהגות חדשים ובלתי מוכרים מצד שני, האפשרות שלי לשלוט לחלוטין על מראה והתנהגות הדמות שלי אך באותה נשימה מגדירה כללי התנהגות מול משתתפים אחרים ומאפשרת יצירת קהילה ולמידה שיתופית וכל אלו רק חלק מהיכולות וההזדמנויות הנמצאות בעולמות הוירטואליים.

שילוב של יכולות אלו  מגדיר, לדעתי, פרדיגמה בתחום הלימוד המתוקשב בפרט ולמידה חוצת גבולות ומסגרות בכלל. תפיסה המחייבת למידה התנסות וחקר כדי להבין אל אילו אופקים ניתן להמריא וכיצד ניתן להמשיך ולבנות "כיתות" אחרות בעידן הדיגיטאלי העוטף אותנו מכל עבר ואנו עדיין רחוקים מלנצל את כל יכולותיו לטובת תהליכי הלמידה וההכשרה.


אנחנו רק בתחילתו של מסע מופלא אל המחשב/ הנייד/ המשקפיים/ המחשוב הלביש ומעבר לו .... 

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...