יום שישי, 13 באוקטובר 2017

פתוח משחקי מחשב - המגמה שכל תלמיד צריך להכיר ולהתנסות


אומנות יצירת משחקי המחשב - אחת האומנויות המיוחדות ההולכת ומתפשטת במאה ה21
דובר ונכתב אין ספור פעמים על חשיבות משחקי המחשב בכלל ומשחקי התלת ממד בפרט אבל בואו ונדבר רגע על האפשרויות הגלומות  בפיתוח משחק מחשב על ידי התלמידים עבור התלמידים  בקהילה בה הם חברים.

אמנות פיתוח משחקי המחשב הינה אומנות מורכבת מאין כמותה המחייבת הבנה בתכנות, הבנה בעיצוב גראפי דו ממדי ותלת ממדי, הבנה בעיצוב דמויות, בניית תסריט משכנע, בניית רמת מורכבות ההולכת ועולה משלב לשלב או מתחרות לתחרות ובניית מדיניות תגמולים לשחקנים הממשיכה לאתגר אותם ולתת להם תגמול במידה הראויה בכל שלב כך שרמת המוטיבציה במשחק תשמר.
תעשיית פתוח משחקי המחשב הינה תעשיה של מיליארדי דולרים כיום ואחת מתעשיות ההי טק החזקות ביותר והצומחות ביותר - במילים אחרות - חלומה של כל אם יהודיה.

ובמעבר מהיר לכיתה ולתהליך הלמידה - זה עתה סיימתי את המפגש הראשון של הילדים והבטחתי להם שהשנה נתנסה בפיתוח משחק מחשב.
הפנטזיות מרקיעות שחקים וכבר הילדים בעיניים נוצצות חולמים על פיתוח GTA חדש, משחק יריות או משחק מפלצות שלא נראה כדוגמתו. עיצוב דמויות וחלליות מחוץ לחלל ומתחת למים ואין להם שום עכבות ואין להם שום תובנות של המאמץ האדיר המושקע בכל משחק אותו הם משחקים ואז... אז מתחיל התהליך המופלא של הלמידה, האתגר והחוויה.

יש צורך בלמידה של  שפה חדשה ומיומנות חדשה -  כיצד מעצבים בתלת ממד ומה המורכבות של חיבור כדור לקובייה במרחב וכיצד מתכנתים את פתיחת הדלת וגם את הסגירה ולמה זו לא בדיוק הפעולה ההפוכה, כיצד מעצבים מרחב תלת ממדי וכיצד מתכננים משחק
ללמוד לפתח משחק מחשב זה לא ללמוד איך אפשר לחלום (למרות שגם) וזה לא לעוף על כנפי הדמיון (למרות שגם) מבלי להתחשב באילוצי עבודה תקציב וזמן ובוודאי שזה לא לפתח מבלי שניתקל בקושי ובאתגר ובטח זו לא ההזדמנות לבצע פעילות חברתית קלה למילוי הזמן.
כאשר מפתחים משחק מחשב יש צורך להעמיד סקיצה ואז עוד אחת ולהתחשב בקנה המידה ובשלב שבא אחר כך ואז עוד תיקונים ועוד עזרה ועוד מחשבה ועוד סקיצה ואז... התנסות ראשונה וקבלת משובים והערות וצריך להגדיר את השינויים והדמויות החדשות וכל התהליך מתחיל מהתחלה ...
לפתח משחק מחשב זו חוויה אישית ומעצימה (ולפתח משחק מחשב לימודי על ידי התלמידים זו כבר חוויה עצומה). התהליך מתחיל בלמידת חקר של נושא או חוויה. לאחר תהליך החקר מגיע שלב "הבריאה" השלב בו הקבוצה בוראת עולם חוקים ומראה ובעיקר חוויה.  אך מעבר לחוויית הסיפוק ישנן גם מיומנויות בסיסיות הכרחיות אותן צריך ללמוד ולרכוש בסבלנות בניסוי ותהייה -  עבודת צוות אמתית המשלבת חברי צוות שונים עם בעלי מיומנויות שונות המביאה לידי ביטוי את נקודות החוזק של כל אחד ואחד אך גם את הצורך ליצור ביחד חוויה בה כל אחד מעצים את האחר ומתפשר כשנדרש. יצירה ויזואלית הכוללת גרפיקה בדו ממד ובתלת ממד ותכנון ממשק אדם מחשב  תוך התחשבות בשפה הבין לאומית של משחקי המחשב והסטנדרטים שכבר מוכרים  למרבית השחקנים, שימוש חוזר באובייקטים כי אין צורך להמציא מחדש כל דבר רק למקם אותו בהקשר הנכון וליצור את החוויה החדשה שאליה אנחנו מכוונים, תכנון תהליכים ולוחות זמנים חלוקת משימות ואחראיות כי ללא גרפים ומשימות אין סיכוי שהמשחק יעמוד בזמן או יעמוד בכלל. חשיבה יצירתית ותהליך מתמיד של שיפורים כדי להיות אטרקטיביים והכי טובים. הכרות עם עולם הקוד והלוגיקה בלעדיו לא ניתן להתחיל לחשוב על משחק מחשב  יצירת תהליך למידה מתמיד ומתמשך אשר אינו בהכרח חלק מתהליך הלמידה בכיתה ובסוף להסתכל בגאווה על התוצאה.

פיתוח משחקי מחשב זו בהחלט אחת מאפשרויות הלימוד היותר מוצלחות ואחת ממגמות הלימוד היותר נחוצות ללומד במאה ה21.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...