יום שישי, 22 באפריל 2016

ברוך שפטרני מעונשו של זה .... והגדת לבנך ביום ההוא


רוח החג כבר מנשבת באוויר הנגיעות האחרונות בשולחן הסדר, במשפחות רבות מתקיים הדיון האחרון האם להספיק לקפוץ לעוד סבב רכישת מזון והאם להעמיד עוד סיר של מרק כי מה יאכלו האורחים הבאים לאחר מנת הבשר המרכזית שבאה בעקבות בר הסלטים העשיר אשר עוקב אחרי מנת הדגים והאגוזים... כל המדינה והחברים כבר עוסקים בנדידת העמים הגדולה בה מיליוני יהודים מחליפים את מקום הקינון כך שתושבי הצפון נוהרים בהמוניהם למרכז, תושבי המרכז נזכרים בדודים בשפלה ותושבי הדרום ממהרים לעוד ליל סדר בצפון.

השעות האלו של לפני כניסת החג מזכירות לי תמיד שאכן אנחנו חיים כאן, במדינת ישראל ועל אף שאמונה בבורא עולם אינה תופסת מקום בחיי תחושת השייכות לעם היהודי, לרצף המסורת ולחכמה שנצברה לאורך הדורות יש לה משמעות ומקום בחיי כפרט ובחיינו כמשפחה. שעדיין ישנם חוטים ושבילים המקשרים אותנו אחד אל השני גם אם לעיתים קרובות מדי נראה שתהום פעורה בחיינו וביננו. העובדה המדהימה שבכל רחבי הגלובוס יהודים מספרים הלילה את אותם הסיפורים ולפחות מנסים לשיר את אותם השירים.  השעות הללו שלפני החג לוקחות אותי אל ליל הסדר ההוא לפני 30 שנה על פסגת ההימליה באוהל קטן שמונה ישראליים לאחר מסע של כמעט חודש בהרים היה לנו חשוב למצוא הגדה ולספר ביציאת מצריים גם אם על השולחן הונחה עוגה והשחיטה של העז לא הייתה ממש כשרה.

השנה ליל הסדר הזה הוא מיוחד, רק בשבוע שעבר עלינו לקבר של אמי אשר נפטרה למחרת ליל הסדר ולמחרת עלה הבן הצעיר לתורה ועבר עוד חוויה הקשורה להווייתנו כאן כחברה, כקבוצה כעם וכאומה. את תהליך ההכנה והלמידה לקראת  העלייה לתורה  ליווה אדם מיוחד, הרב מנחם ברוד רב אורתודוקסי למהדרין מחסידות חב"ד אשר מראהו החיצוני מצייר את כל המבדל ומפריד בין תפיסתי לתפיסתו אך חיוך עיניו, בחירותיו ונכונותו להסתכל על כל אדם כאדם הפילו מחיצות וקירבו לבבות ויצרו חוויה משמעותית ומיוחדת. חוויה ששוב טוותה את החוטים וחיזקה את הקשרים אל הסביבה בה אנו חיים.

איזה מסר אני רוצה להעביר לך בן יקר בין "ברוך שפטרנו מעולו של זה" לבין הגדת לבנך ביום ההוא? בשעות הספורות הללו שבהן נרגעות הרוחות ומתכנסות המשפחות?

שהאחריות על יציאה מעבדות לחרות מוטלת על כל אחד מאתנו והעול שהוסר ממני עבר, עכשיו, קצת גם אליך, שהמאבק לחרות הינו מאבק יום יומי בו אנו מצווים לשמר את עצמאות מחשבתו וחירותנו להביע את דעתנו גם אם היא שונה מהמחנה בו אנו חברים, שכבלי עבדות נכרכים סביבנו כאשר אנו מתעצלים להסירם או פוחדים לדרוש ולהילחם על חירותנו כבני אדם. כי השייכות לעם היהודי אינה משחררת מן החרות להתאים את המסורת ולבנות נדבכים חדשים ברצף הדורות וליצוק משמעויות ולבנות תובנות....

חג חרויות שמח




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...