יום חמישי, 28 באפריל 2016

למידה משמעותית בעולם וירטואלי .... למידה וירטואלית בעולם משמעותי

שימוש ב OpenSimulator  כסביבה ללמידה משמעותית, פיתוח אוריינות דיגיטאלית ולמידה שיתופית במאה ה21.

 OpenSimulator    פרויקט קוד פתוח ((  http://www.OPENSIMULATOR.ORG ) פלטפורמה של עולם וירטואלי הדומה במאפייניה ל Second Life ומאפשרת הקמה של סביבות תלת ממדיות מרובות משתתפים בהם ניתן ליצור תכנים, לשתף ולהחליף תכנים ולקיים חיי קהילה. Opensim בדומה לMinecraft SecondLife וסביבות אחרות הינו מרחב 3D3C כפי שטבע פרופסור ישע סיון - סביבה תלת ממדית המאפשרת קהילה, מסחר בין הדמויות (העברת אובייקטים ויצירת כלכלה) ויצירה של תוכן חדש בתוך הסביבה על ידי הקהילה.


נכון לאפריל 2016  קהילת המשתמשים ב Opensim מונה מעל חצי מליון משתמשים וישנם מעל 60,000 איים שונים וקהילה זו ממשיכה לגדול בהתמדה מדי חודש הן בכמות השטח והן בכמות המשתשים. (מספרים אלו אינם כוללים פרויקטים סגורים שונים בעיקר למטרות חינוכיות אלא רק פרויקטים ציבוריים פתוחים).

אולי המושג החשוב ביותר להבנה בטרם צוללים אל נבחי התפיסה של למידה בעולם וירטואלי הינו מושג המוחשיות ( fidelity ). עד כמה הסביבה נתפסת בעיני המשתמש ממשית, מוחשית, קונקרטית. ברגע שנחצה הסף והסביבה קיבלה "מוחשיות" בעני המשתמש קורא הקסם והחוויה של העולם הוירטואלי הופכת לחוויה שאני עברתי ולא דמות ה Avatar שלי המסתובבת לה במשחק.

רכב מסע בין כוכבים אשר נבנה על יד תלמיד כיתה ו בית ספר דוד ילין - חיםה 
מרגע שקרה "הקסם"  אנחנו באמת יכולים ללמד ולחקור את תולדות ההתיישבות היהודית בראשית המאה ה20 בעודנו משוטטים ופוגשים את אנשי העלייה השנייה והשלישית בשדות, אנחנו יכולים לדלג אל מגדל פיזה ולהיות שותפים לניסוי של גלליאו בהשליכו שתי משקולות מראש הבניין. כאשר סף המוחשיות גבוהה מספיק והקסם קרה אפשר לבצע למידה מתוך עשיה באיכות שלא היכרנו, עולם ה Making יוצא ונכנס בין העולם האמתי לעולם המחשבים.

שילוב המוחשיות לצד שילוב יכולות היצירה והשיתוף מעלימה את המגבלות הפיזיות של הלמידה. קירות הכיתה נעלמים ומגבלות המרחק הגאוגרפי מאבדים משמעות. אין כל מניעה כי נער המתעניין בפיזיקה מתל אביב ייפגש עם עמית מחקר שלו מצפת או מפריז והם יצעדו יחדיו לראש מגדל פיזה בכדי לבדוק את נכונות הניסוי של גלליאו.

רכב מסע בין כוכבים - תלמיד כיתה ז זיכרון יעקב
היכולת של קבוצת נערים בקצוות העולם לבנות את החללית של מסע בין כוכבים – הדור הבא ולצאת אתה למסע במערכת השמש תוך ביצוע חקירה יסודית של כוכבי הלכת ושביל החלב אינו חלום באספמיה אלה חוויה אמתית לימודית אשר התלמידים חווים תוך כדי יצירת הפרויקט וההתחשבות בכל התנאים הנדרשים כדי לשרוד מסע שכזה – הינו פרויקט מציאותי היכול להתרחש מחר בבוקר
שילוב העולמות הווירטואליים בתהליך הלמידה שובר את האקסיומה המלווה את מערכת החינוך במאתיים השנה האחרונות של למידה במקום אחד בזמן אחד. הכניסה אל העולם הווירטואלי  מעלימה את גבולות הכיתה ומאפשרת לבצע את פעילות הלמידה והאימון על שפת הים, בברכה, מתחת לפני הים או על פני הירח באותה הקלות.

האפשרות לתת ללומדים בכל הגילאים, להיות שותפים ביצירת מרחבי הלמידה תוך נטילת אחריות על תהליכי החקר והלמידה מחד ומתן ביטוי לקול האישי שלהם ולחזקות שלהם מאידך מאפשר גם למורה/ מנחה/ חונך להתמקם מחדש במרחב. לא כמוביל ידע העומד מרצה בפני התלמידים אלא כמוביל דעה הצועד עם הלומדים בעולם הנוצר על ידם.



השימוש בעולמות הווירטואליים איננו עוד כלי תקשוב אשר מאפשר יצירת משימה צבעונית ומושכת לבני הנוער אלא תפיסה אשר עולם החינוך צריך לפלס בה דרכים פדגוגיות חדשות....

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...