יום שישי, 18 באוקטובר 2019

גלוקליות של אחרי החגים


Free photo 12806484 © Zabiamdeve - Dreamstime.com
אחרי החגים כבר ממש מעבר לספו"ש, ערב חג, חג, איסרו חג..ומתחילה העבודה האמיתית של שנת הלימודים תש"פ. ולא אגרר כרגע לוויכוח המסעיר את הרשת כל  מועד החופש הגדול ואפילו אעקוף את המלכודת של חודש הלימודים הראשון שהוא כולו ציפייה לבואם של החגים ולדחיית אין סוף התמודדיות והחלטות אל מעבר לחגים.

זה הוא הזמן לנצל עוד רגע אחד לפני שחוזרים לשגרה הברוכה לצעד נוסף ברחבי הלמידה ב 3D3C ( עולמות וירטואלים המשלבים תלת ממד, ריבוי משתתפים, יכולת יצירה של הסביבה וכללי מסחר ).  והייתרונות הטמונים בתפיסה זו ללמידה וחינוך פיתוח מיומנוית, בעיקר בהקשר של התבוננות על הפדגוגיה מוטת העתיד.
אחד הדברים העומדים בבסיסה של תפיסת ה3D3C הוא בעצם יצירת סביבה ממחושבת המשלבת את ההתנהגות החברתית האנושית בצורה מלאה. תפיסה זו מאפשרת יצירה של עולמות נוספים המתקיימים במקביל. במשולב, לצד ובהמשך לעולמות הפיזיקליים בהם אנחנו ובני הנוער חיים.
תפיסה זו של הרחבת והשלמת העולם הפיזקלי שמסביבנו נותנת כר נפלא להתנסות,חקירה ובניית כלים להתמודדות עם תפיסת הגלוקליות. תפיסה הקונה לה מקום כאחת ממגמות ההתפתחות העולמית בכלל והמשנה סידרי עולם מול עיננו וכאחת מאבני היסוד ב"פדגוגיה מוטת עתיד" של משרד החינוך.

ראשית הסבר קצר על הרעיון העומד מאחורי הגלוקליות -מצד אחד קיימת מגמה חזקה וברורה  להאחדת התקשורת, ההתנהגות והמסרים בכל העולם - התפיסה הגלובלית. מעולם שווקים פיננסיים, רשתות תקשורת, אייקונים תרבותיים, שפת דיבור ופיתוחים טכנולוגיים לא הופצו בצורה מהירה כל כך והשפיעו בצורה ברורה כל כך על קהילות עצומות ואף על כל האנושות. מצד שני ובמקרים רבים כתוצאה מהתופעה הגלובאלית קיים הצורך למצוא את קבוצת השייכות הקטנה שלי ברמה המקומית. הקשר והמתח בין המקומי, הסביבה שלי, הייחודיות שלי המוכרת והנעימה המבדלת אותי כפרט משער ההמון, לעולם הגלובלי העצום אשר יש בו הרבה מן המשותף הוא יסוד הגלוקליות.
הפער הזה, האתגר הטמון בו והמשמעויות שלו, הם חלק מסל הכלים שעלינו להעניק לדור העתיד אשר יצרך לקבוע את זהותו האישית בעולם בו המתח הגלוקלי נוכח ברמה היום יומית.

העולם הוירטואלי ומרחבי ה 3D3C מאפשרים למשתתפים לחוות, לחיות, להתאמן וליצור את זהותם הגלוקלית. מצד אחד כל אחד מהמשתתפים לבד או בקבוצת ייחוס מקומית ומוכרת לו יוצר  את העולם המקומי שלו בהתאם לאתגרים, היכולות, המשאבים והמאווים הרלוונטיים לו, ובאותה הנשימה ברגע שבחר לקחת חלק בעולם הוירטואלי הוא שותף לרשת גלובאלית עצומה היוצרת וחיה שפת מושגים משלה ותפיסות משלה. האם אני כפרט נותן מחבק את העולם הגלובאלי או מתעקש על זהות מקומית שלי?  האם אני מוכן לחשוף את רעיונותי ולשתף ולהשפיע על העולם הגלובאלי ו אני מתקיים, מה יש לי  ללמוד מבני נוער אחרים הפועלים בבתי ספר אחרים, מדינות אחרות ויבשות אחרות? ואולי דווקא אני מעוניין לשמר את הייחודיות שלי ולתרום ולפתח דווקא את הסביבה המיידית שלי ולא לחלוק את כל כעונותי עם כלל העולם הגלובאלי.

וכך, ללא קשר לתחום הדעת שאני לומד בו, לידע הטכנולוגי, לחווית היצירה  ולפרוייקטים שאני שותף בהם, מזמן לי העולם הוירטואלי הזדמנות לגיבוש זהות גלוקלית.
אחד הייתרונות המהותיים של הפעילות בעולם הוירטואלי בהקשר הזה היא ההשקעה הרגשית הרבה שהמשתתפים משקיעים בפעילות בעולם בכלל וביצירה בעולם בפרט. השקע ריגשית זו מאפשרת לי ולאלו הלוקחים חלק ביצירת העולם הוירטואלי להתנסו בסביבת מעבדה במציאת נקודת שיווי משקל שונה בכל פעם בפער הזה שבין המקומי והגלובאלי תוך הבנה ששהשקעה הרגשית המעורבת במציאת נקודת האיזון היא משתנה חשוב מאוד במשוואה. התפיסה המיוחדת הזו מאפשרת להבין בקלות את הייתרונות הטמונים בשיתוף פעולה גלובאלי לצד הצורך לשמור ביטויים אישיים/ קבוצתיים מקומיים והמחירים והיתרונות המתלווים לכל החלטה.

גלוקליות יוצרת ושמחה של סוף החגים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...