יום שישי, 27 בנובמבר 2015

פדגוגיה ולמידה בעולמות תלת ממדיים מרובי משתתפים

אילו שבועיים עברנו (רובם כמעט ללא שינה).... פתאום נראה שהתעניינות בעולמות וירטואליים תלת ממדיים מרובי משתתפים נמצאת בכל מקום ומתחילה לחדור את מסך החשדנות והפחד מהחדשנות יעידו על כך 2,000 התלמידים והמורים שנרשמו השנה לעולם הוירטואלי של יוריקה במסגרות השונות ופעלו ופועלים בעולם הוירטואלי בסביבות לימוד שונות לצד סדרת ההרצאות והמפגשים בנושא למידה בעולמות וירטואליים אשר התרגשה עלינו בשבועיים האחרונים - שבוע היזמות במודיעין, אקתון לילה עם הנהלות מרשת אורט, סדנא בפסג"ה חיפה, השתלמות מקוונת בשני מפגשים למחוז צפון, כנס המכרה למשאב האנושי וקלידוסקופ... והפעילות עדיין בעיצומה

סביבות תלת ממדיות מרובות משתתפים אינן עוד טכנולוגיה שעל המורה ללמוד להשתמש בה כדי להפוך חומר מסוים למוחשי יותר או מענג יותר, סביבות אלו מציבות בפני המורה או המדריך תפיסה חדשה של תהליך ההוראה והלמידה הדורשות התגייסות של יכולת היצירה והחשיבה הפדגוגית. היכולת לבנות עולם מציאותי, דמיוני או משולב, לשלב רכיבי למידה שונים (סרטונים, לינו, מסמכי גוגל, לומדות, מצגות, פבלטים... ) לעשות שימוש בכלי משחק ולשחק משחקים שיתופיים לצד טכניקות של משחוק המקדמות מוטיבציה, תגמול, הנגשה וחוויה. היכולות לשתף מידע ולבצע למידה שיתופית, ולמידה משותפת ליצור כיד הדמיון בתוך מערכת חוקים וכל זאת תוך שילוב של "העולם האמתי" באמצעות מדפסות תלת ממד, מציאות רבודה ומציאות מדומה. מחייב את המורים לפרוץ את גבולות הדמיון והפדגוגיה ולחשוב על כל מה שלא היה אפשרי עד היום כאפשרי ונגיש.

הסביבות הללו והיכולות הללו אינן חלום רחוק אשר נמצא רק עבור חולמים ומפנטזים, לאמיתו של דבר מרבית בני הנוער והצעירים משחקים ולומדים בסביבות אלו בכל יום כבר מעל לעשור. המושגים של אווטר, מפגש מקוון ועולם וירטואלי הינם מושגים יום יומיים עבורם הם לומדים מיומנויות הם לומדים אסטרטגיות, הם משפרים את האנגלית במטרה להבין כיצד מפעילים עוד חלק במשחק, הם לומדים להתגבר על כישלונות ולנסות שוב הם מרחיבים את הקהילה בה הם חברים באמצעות רכישה של חברים חדשים (כן חברים לא רק שמות במחשב אלא שותפים לתחומי עניין, לחוויה, לשעות של משחק) וכל זאת בסביבות תלת ממדיות מרובות משתתפים כל שנותר למערכת החינוך הינו לאסוף יכולות אלו, ללמוד כיצד לתווך אותם ולהגדיר מחדש את גבולות החינוך ואת האפשרי והבלתי אפשרי

מי שרואה את התלמידים נוטלים חלק בפעילות בעולם וירטואלי  בין אם מדובר בלימודי אזרחות, היסטוריה, אנגלית, קיימות או יסודות התכנות ועיצוב תלת ממדי יוכל רק להתקנא ברמת הריכוז בה הם עובדים, באינטראקציה המתרחש בין התלמידים, בנכונות שלהם להיאבק בקשיים ובאתגרים ומעל הכל בחוויית הלמידה דרך עשיה שבני נוער אלו חווים ומפנימים עולמות תוכן חדשים.


השבוע ביקרה אותי מורה עמיתה במהלך מפגש ארוך במיוחד בבית ספר נופים בחיפה מפגש של 5 שעות עבודה עם הילדים במהלכם הילדים לא יצאו לאף אחת מההפסקות, עבדו בריכוז והשלימו משימה אחרי משימה בכדי לעמוד ביעדי הגשת הפרויקט בזמן. מצב זה שהינו, ברוב הקבוצות שאני מלמד, מצב טבעי ומובן מאיליו נתפס בעיניה ככל כך שונה עד שהביא אותי לכתוב פוסט זה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט מוצג

מטאוורס - סביבת חיים ללמידה והתנסות.

המטאוורס הפך בשנתיים שלוש האחרונות לבאז וורד החדש של מערכת החינוך (טוב... עד אשר הוא הוזז לטובת ה AI המלך החדש). מה כל כך מושך במטאוורס? למ...